1. 0

Ostanio przeglądane

Już wkrótce !

Unikids

UNIKIDS - UNIWERSYTET DZIECIĘCY POZNAŃ

Unikids

 

Cykl warsztatów opracowany dla uczniów szkół podstawowych.

Program przewiduje zajęcia naukowe z różnych dziedzin w ramach Uniwersytetu Dziecięcego UNIKIDS.

 

 

 

 

 

 

 

I spotkanie: 4 listopada

PALEONTOLOGIA

"TROPimy dinozaury" grupa młodsza
Na pytanie co zostało nam po dinozaurach, miliony lat po ich wyginięciu, większość ze studentów bez wahania odpowie: kości, zęby, pazury! Wszystkie te odpowiedzi są prawidłowe, ale skały kryją coś jeszcze... Ichnoskamieniałości, albo skamieniałości śladowe to ślady działalności życiowej zwierzęcia takie jak ślady ugryzień, nory, odchody i... tropy, czyli ślady ruchu zwierząt. W przypadku dinozaurów tropy to skamieniałe odciski ich stóp. Tropy dinozaurów mogą występować w formie pozytywu lub negatywu i mogą wiele powiedzieć o zwierzętach, które je pozostawiły. Tropy pozwalają oszacować ciężar, prędkość i zachowanie dinozaura - sposób polowania, zachowanie w grupie, zachowania godowe itp.
Grupa młodsza: W trakcie warsztatów nauczymy się jakie ślady zostawiały po sobie różne rodzaje dinozaurów (inaczej wyglądają odciski stóp zwinnych dwunożnych drapieżników, a inaczej ogromnych czworonożnych roślinożerców). Ponadto wcielimy się w role prehistorycznych detektywów. Na miejscu zbrodni znajdziemy jedynie odciski stóp, które pomogą nam odtworzyć zachowanie dinozaurów w różnych sytuacjach. Jedną z autentycznych zagadek rozwiązanych przez paleontologów będą liczne odciski stóp dinozaurów z Polski, z miejscowości Sołtyków. Zobaczymy także jak wykonuje się odlewy tropów dinozaurów na muzealną wystawę.

"TROPimy dinozaury" grupa starsza

Na pytanie co zostało nam po dinozaurach, miliony lat po ich wyginięciu, większość ze studentów bez wahania odpowie: kości, zęby, pazury! Wszystkie te odpowiedzi są prawidłowe, ale skały kryją coś jeszcze... Ichnoskamieniałości, albo skamieniałości śladowe to ślady działalności życiowej zwierzęcia takie jak ślady ugryzień, nory, odchody i... tropy, czyli ślady ruchu zwierząt. W przypadku dinozaurów tropy to skamieniałe odciski ich stóp. Tropy dinozaurów mogą występować w formie pozytywu lub negatywu i mogą wiele powiedzieć o zwierzętach, które je pozostawiły. Tropy pozwalają oszacować ciężar, prędkość i zachowanie dinozaura - sposób polowania, zachowanie w grupie, zachowania godowe itp.


Grupa starsza: W trakcie warsztatów dowiemy się jak odczytać z tropów prędkość z jaką poruszały się dinozaury oraz jak przypisać odciski stóp konkretnym rodzajom dinozaurów poprzez ich pomiary i odtworzenie "formuły palcowej". Postaramy się też rozwiązać prehistoryczną "zagadkę Sołtykowa" (i inne), odtwarzając zachowanie różnych rodzajów dinozaurów na podstawie skamieniałych śladów ich stóp. Zobaczymy także jak wykonuje się odlewy tropów dinozaurów na muzealną wystawę.

ASTRONOMIA

 "Gorący Kosmos. Opowieści o życiu gwiazd" 

Gwiazdy stanowią podstawowy składnik wielkiego Kosmosu. Jak wszystko we Wszechświecie rodzą się i umierają. Każda gwiazda to olbrzymia kula gazu. Gaz ten nieustannie wybucha, co sprawia, że wnętrza gwiazd są najgorętszymi miejscami w całym Wszechświecie.
Życie gwiazdy przypomina życie człowieka. Gwiazda rodzi się z kosmicznego gazu i pyłu, przeżywa dzieciństwo i burzliwą młodość, a w wieku dojrzałym długo świeci swoim blaskiem. W końcu umiera, ale starość i śmierć gwiazd bywa fascynująca. Gwiazda taka jak Słońce stanie się olbrzymem, a później karłem. Większe od Słońca gwiazdy wybuchną stając się supernową – bardzo jasną gwiazdą, która w końcu może stać się czarną dziurą albo pulsarem.
O życiu gwiazd; ich powstawaniu, gorącej młodości i chłodniejszej starości dowiedzą się studenci Unikids w trakcie warsztatu Gorący Kosmos. Strzelające balony, wybuchowy wodór, płonące dłonie i inne doświadczenia przybliżą studentów do gwiazd: najcieplejszych obiektów we Wszechświecie. Studenci będą tworzyć gwiazdy i czarne dziury oraz zgniatać sondy kosmiczne. Dotkną gwiazd w momencie ich narodzin i śmierci.
Ten gwiezdny warsztat – dzięki interaktywnej formie – pomoże studentom zrozumieć:
· rolę sił przyrody w procesie formowania się gwiazd,
· potęgę reakcji, które prowadzą do świecenia gwiazd,
· różnice temperatur poszczególnych warstw Słońca,
·wpływ światła i ciepła na życie na Ziemi,
. rolę gorących gwiazd w zimnym i pustym Wszechświecie.


II spotkanie: 25 listopada

Sherlock Holmes  na tropie - kryminalistyka
Entomologia - tajemnice owadów - przyroda

III spotkanie: 16 grudnia

CZERWONA KRÓLOWA

 

W powieści Lewisa Carolla „Po drugiej stronie lustra” Czerwona Królowa szachów, biegnąc bez przerwy wraz ze zmieniającym się otoczeniem, mówiła do Alicji:
Tutaj (…), aby utrzymać się w tym samym miejscu trzeba biec ile sił.
Ewolucjonista Leigh van Valen porównał tę scenę z ewolucyjnym wyścigiem zbrojeń formułując tzw. Hipotezę Czerwonej Królowej. Zawarł w niej twierdzenie, że silna konkurencja wymusza szybkie zmiany. Za przykład mogą posłużyć relacje drapieżnik-ofiara oraz relacje roślin i roślinożerców (np. twarde, ostre liście i kolce akacji kontra twardy, odporny język żyrafy).
W trakcie warsztatu studenci dowiedzą się czym jest ewolucja, w jaki sposób może przebiegać oraz do czego prowadzi, odkryją niezwykłe przystosowania roślin i zwierząt oraz poznają zwierzęcych mistrzów kamuflażu. Przedstawiona zostanie również postać Karola Darwina, prekursora myśli ewolucyjnej.
W trakcie warsztatu studenci dowiedzą się czy proces ewolucji dotyczy także współczesnego człowieka oraz jakie czynniki w bliskiej i dalekiej przyszłości mogą się przyczynić do ewolucji znanych nam form życia.
Jako podsumowanie warsztatów zadaniem studentów będzie wykorzystanie wiedzy o ewolucji do wykonania eksperymentu myślowego prezentującego przystosowania środowiskowe, jakie mogą wykształcić znane nam formy życia w ciągu kolejnych milionów lat ewolucji.
W trakcie warsztatów w sposób dostosowany do wieku studentów przedstawione zostaną następujące zagadnienia: dobór naturalny, konwergencja i dywergencja ewolucyjna (analogie i homologie), rola izolacji geograficznej w ewolucji, specjacja i inne. Szczególna uwaga poświęcona będzie adaptacjom środowiskowym. W poznaniu mechanizmów ewolucji zwierząt i roślin pomoże specjalnie przygotowana gra planszowa, film (stanowiący również test na spostrzegawczość) oraz „ewolucyjne puzzle”. Zadania dotyczące ewolucji w przyszłości oparte są na książce D. Dixona „After man: a zoology of the future” (Po człowieku: zoologia przyszłości).


  Robotyka

"Nowy wspaniały Świat!"

Przed chwilą sensory na naszym statku kosmicznym odkryły nową planetę. Wyniki badań wskazują, że jest ona niezamiszkana. Jednak warunki panujące na jej powierzchni uniemożliwiają zasiedlenie jej przez ludzi. Po dłuższym zastanowieniu kapitan statku podejmuje decyzję: Na planecie zostawimy grupę robotów, która rozpocznie proces jej terraformowania. Roboty zostają wysłane na powierzchnię planety, a statek wraz z załogą odlatuje, by powrócić za kilka lat...

W tym oto momencie zaczyna się nasza przygoda. W trakcie kolejnych spotkań, wykorzystując skonstruowane przez nas roboty i urządzenia będziemy dokonywali stopniowego procesu terraformowania naszej planety. Zetkniemy się z niebezpiecznymi przedstawicielami miejscowej flory i fauny, zbadamy i przygotujemy teren pod nowe osiedle, a następnie rozpoczniemy prace konstrukcyjne. Napotkamy wiele niebezpieczeństw i przeciwności, czy osiągniemy ostateczny cel? Wszystko zależy od waszych umiejętności i pomysłowości!
                                    Zapraszamy!
Program szczegółowy

Planowane zajęcia będą miały charakter interdyscyplinarny. W celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów będziemy łączyć wiedzę z takich dziedzin jak matematyka, fizyka, geografia czy biologia. W trakcie zajęć będą realizowane różnorodne projekty konstrukcyjne, dzięki którym:
    • poznamy podstawy budowania i programowania z wykorzystaniem poszerzonych zestawów Lego Mindstroms EV3
    • poszerzymy naszą wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnorodnych urządzeń mechanicznych i sensorów.
    • rozwiniemy umiejętności w zakresie programowania zestawów Mindstorms EV3 oraz Mindstorms NXT. Przybliżone zostaną zagadnienia związane m.in. z programowaniem krokowym, czy wykorzystaniem pętli warunkowych,
    • będziemy w praktyce stosować pojęcia z zakresu matematyki, fizyki, czy biologii takie jak: obliczanie powierzchni figur geometrycznych, badanie wytrzymałości różnorodnych materiałów  konstrukcyjnych, analiza różnorodności biologicznej.

W trakcie warsztatów będą realizowane następujące projekty:

Warsztaty I: Nowe wyzwanie – lądujemy na nowo odkrytej planecie. Z wykorzystaniem skonstruowanych przez nas robotów dokonujemy wstępnych prac eksploracyjnych, stykamy się z pierwszymi niebezpieczeństwami.

Lego WeDo 2.0 - Robotyka

W krainie odważnego klocka – kanciaste przygody

Witaj w Krainie Klocków! Jesteśmy mieszkańcami tego świata i pragniemy wspólnie z tobą przeżywać niezwykłe przygody, poznawać najróżniejsze konstrukcyjne sekrety. Pomóż nam wzbogacić nasza Krainę o kolejnych wesołych przyjaciół: małpkę chodzącą po linach, spirograf rysujący różne przedziwne wzory czy wojowniczego gladiatora uwielbiającego zapaśnicze pojedynki. Wspólnie z nowymi mieszkańcami będziemy będziemy bronić naszą Krainę przed złym smokiem, poszukamy ukrytego na wyspie skarbu oraz znajdziemy się w labiryncie pełnym pułapek.

W trakcie wspólnych przygód poznamy tajniki programowania, dowiemy się na czym polega programowanie krokowe oraz co to są pętle logiczne. Dowiemy się także na jakiej zasadzie działają przekładnie i w jaki sposób ułatwiają nam one codzienne życie.


                    To tylko niektóre z oczekujących nas atrakcji, zapraszamy!

Program szczegółowy

W trakcie zajęć będą realizowane różnorodne projekty konstrukcyjne, rozwijające takie umiejętności jak:
    • znajomość funkcjonowania przekładni, zastosowanie przekładni w otaczających nas urządzeniach,
    • podstawy programowania, programowanie krokowe, pętle warunkowe,
    • umiejętność pracy w grupie, koordynacji wykonywanych zadań w celu osiągnięcia wspólnego celu,

W trakcie warsztatów będą realizowane następujące projekty:

Warsztaty I: Przekładnie i mechanizmy - wprowadzenie do tematyki budowania i programowania z wykorzystaniem klocków WeDo 2.0. W trakcie zajęć skupimy się przede wszystkim na takich zagadnieniach jak funkcjonowanie przekładni, działanie i programowanie elementów składowych robotów.

 

IV spotkanie: 27 stycznia

Temat zajęć: Mydło wszystko zmyje, czyli czyste zajęcia chemiczne.
dziedzina: chemia
prowadzący: dr Małgorzata Bartoszewicz, dr Grzegorz Krzyśko

Życie bez  mydła trudno sobie wyobrazić. Jest to najczęściej używany kosmetyk do codziennej higieny. Dokładne pochodzenie mydła nie jest znane. Wiadomo, że mydlana mikstura była jużstosowana w starożytności. Jedne źródła historyczne podają, że mydło zostało wynalezione już 5 tysięcy lat temu przez Fenicjan, a inne podają, że starożytni Rzymianie. Tworzenie mydeł jest obecnie łatwiejsze, gdyż lepiej znamy ich chemiczną naturę, mamy większe doświadczenie oraz posiadamy bardzo szeroki wybór składników tłuszczowych. Najważniejszą zaletą tworzenia własnego mydła jest kontrola nad jego składem i jakością. Pierwotnie mydła
otrzymywano z tłuszczów zwierzęcych. Głównie stosowano smalec wieprzowy i łój wołowy. Obecnie dostępnych jest wiele nowych olei z roślin, orzechów i zbóż, które można mieszać ze sobą. Podczas zajęć studenci stworzą niepowtarzalne, własne mydełka glicerynowe, skomponowane z wybranych przez siebie dodatkowych składników.
Studenci  dowiedzą się z czego współcześnie robi się mydło; czy produkcja mydła jest trudna; czy sklepowe mydła są zdrowe dla naszej skóry; jakie dodatki można dodać do mydła i jakie będzie ono miało wówczas właściwości. Dodatkowo studenci poznają mechanizm usuwania brudu oraz spróbują odpowiedzieć na pytanie: Co to znaczy, że mydło obniża napięcie powierzchniowe wody?

Temat warsztatów: „Świat według stawonogów – atak i ucieczka w makroskali”
dziedzina: entomologia, elementy robotyki
prowadzący: dr Tomasz Zgoła

Podczas najbliższych warsztatów zapoznamy się z ze światem fascynujących organizmów – stawonogów. Przyjrzymy się między innymi w jaki sposób stawonogi odbierają sygnały z otaczającego ich świata. Wykorzystując powiększone, robotyczne modele owadów poznamy zasadę działania różnorodnych zmysłów występujących u stawonogów. Dowiemy się również jak szybko informacje odbierane przez zmysły wzroku, słuchu czy termodetekcji, są przekazywane do mózgu. Aby uzmysłowić Wam, jak wygląda świat stawonogów, opowiem pewną historię. Jest ciepły letni poranek, nad ziemią unoszą się jeszcze resztki porannej mgły. Gdzieś niedaleko słychać charakterystyczne, niepokojące brzęczenie… To komar, którego zmysły właśnie zanotowały w powietrzu zwiększone stężenie dwutlenku węgla, kwasu mlekowego oraz oktanolu. Informacja ta została przesłana poprzez układ nerwowy do mózgu, gdzie nastąpiła jej analiza zakończona wynikiem wskazującym na obecność potencjalnego źródła pokarmu w pobliżu. Może to sarna lub człowiek? Mózg komara wysłał informację zwrotną, skierowaną do skrzydeł z nakazem zmiany kierunku lotu.
Nasz komar był już niemal u celu, termoreceptory wyczuły ciepło organizmu stałocieplnego, gdy jego fasetkowate oczy wychwyciły gwałtowny ruch! Kierując się odruchem bezwarunkowym komar próbował uciec, lecz było już za późno… To szerszeń, kierując się odbieranymi bodźcami wzrokowymi i analizą danych przeprowadzoną w mózgu, podjął decyzję o próbie upolowania komara.
Opisana historia trwała zaledwie kilka sekund, lecz w jej trakcie przedstawione owady, zarówno komar jak i szerszeń, dokonały analizy ogromnej ilości danych docierających poprzez zmysły do ich mózgów, następnie przekazane zostały skomplikowane polecenia do różnych części ich organizmów aby dostosować ich reakcje do obserwowanych zmian zachodzących w środowisku. Przy użyci narzędzia programistycznych przyjrzymy się procesowi analizy otrzymanych przez mózg stawonogów informacji. Dowiemy się, w jaki sposób mózg w natłoku docierających do niego informacji dokonuje wyboru, które z nich są ważne, a które nie mają znaczenia. Poznamy również jakimi ścieżkami „rozkazy” z mózgu są wysyłane do różnych części ciała aby właściwie zareagować na zachodzące w otoczeniu stawonoga zmiany. Widzieć, słyszeć i czuć jak… STAWONÓG?


V spotkanie: 10 lutego

Małe jest piękne. Historia ziarnka grochu - przyroda
Lego We Do - robotyka

VI spotkanie: 24 marca

Dociekania ekologiczne z użyciem Minecrafta - przyroda
Dinozaury, krótka historia świetności - paleontologia

VII spotkanie: 21 kwietnia

Ksylem, floem, fellogen, sekretny świat dendrologii - dendrologia
Lego Mindstorms EV3 - robotyka

VIII spotkanie: 26 maja

Magia ukryta w krysztale: 20 tysięcy mil geologicznej podróży
URODZINY DUCHA

Newsletter